Svibanj 27, 2022 575

Dani Ive Brešana u Gradskoj knjižnici Vodice: O njegovom turbulentom djetinjstvu mogao bi se napisati filmski scenarij

Ocjeni sadržaj
(3 glasova)

U Gradskoj knjižnici Vodice održan je II. znanstveni kolovij: Dani Ive Brešana. Na današnji dan 1936. godine ovaj dramski pisac, prozaist i scenarist rođen je u Vodicama te mu se kroz ovaj program željela dati počast u njegovom rodnom mjestu. Primarni cilj programa je predstavljanje i istraživanje raznolikih dimenzija Brešanova književno-umjetničkog opusa iz različitih perspektiva koje će doprinijeti temeljitijem razumijevanju i sagledavanju ovoga specifičnoga i vrijednoga opusa u obliku znanstvenog kolokvija.

Ivo Brešan, kao iznimno zanimljiva osoba u svojoj slojevitosti zaslužuje da se njegovo ime održi kao predmet zanimanja od istraživačkog, znanstvenog, akademskog, teatrološkog do dramatološkog i filmološkog. Nakon uvodnog pozdrava ravnateljice Gradske knjižnice Vodice Sanje Radin Mačukat svima prisutnima prigodno se obratio i Ivin sin, filmski redatelj Vinko Brešan koji se zahvalio svim sudionicima ovog skupa, posebice jer se održava u Ivinom rodnom mjestu u kojem je proveo svoje djetinjstvo.

- Imam osjećaj da književnik i umjetnik svu svoju inspiraciju crpi kroz djetinjstvo. Otac je kroz svoje djetinjstvo ovdje doživio divne, ali i traumatične trenutke. Pitao sam ga zbog čega nikad nije pisao autobiografsku prozu, a to nije bilo zato jer mu se nije dalo već zbog toga što su ti događaji za njega bili jako traumatični – kazao je Vinko Brešan.

Naime, Vinkov djed koji imao isto ime, bio je iz talijanske obitelji, ali se nije smatrao Talijanom. 1941. godine za vrijeme talijanske okupacije ponuđena mu je visoka funkcija u talijanskoj upravi u ovom kraju na koju je pristao. No, oni nisu znali da je bio dugogodišnji član komunističke partije koji je cijelo vrijeme radio za partizane.

Rizk Casino Bonus

- 1944. godine postavili su mu zamku nakon što su primijetili da negdje cure informacije. Osuđen je na smrt, ali presuda nikad nije izvršena jer je Italija kapitulirala. Dolaskom Nijemaca djed ulazi u šah poziciju, baka biva uhapšena te dolazi vijest da su je četnici koji su osiguravali ovo područje silovali i zaklali.

Djed Vinko ubrzo je došao po novu ženu, a o Ivi, koji je ostao na cesti bez ikoga, privremenu brigu je preuzela obitelj Strikoman. Nakon nekog vremena završio je u domu za ratnu siročad, a otac nije dolazi po njega.

- Govorili su mu: „Mater ti je mrtva, otac ima novu ženu, oni će imati novu djecu. Nitko ne dolazi po tebe”. Čekao ga je još dva mjeseca, ali nije dolazio. Međutim, tada se pojavljuje njegova majka koja nije bila ni silovana ni zaklana. Djed Vinko se vratio i započeo novi obiteljski život sa svim tim traumama koje su se dogodile. S Ivinih 16 godina, u fazi najvećeg bunta, njegov otac Vinko umire. Nikad se nisu uspjeli pomiriti i riješiti taj turbulentan odnos – ispričao je Vinko Brešan.



Na kraju je naglasio da ovaj 'filmski', odnosno životni scenarij govori koliko je ta trauma iz djetinjstva utjecala na njega i njegovu kreativnost, a on će ga, kao filmski redatelj zasigurno jednom i pretvoriti u scenarij za film. Nakon Vinkovog obraćanja svi prisutni imali su priliku čuti kritičko promišljanje na primjeru Nečastivog na Filozofskom fakultetu profesora Jure Zovka s Odjela za filozofiju sa Sveučilišta u Zadru.

- Ivo Brešan, klasik suvremeno hrvatske književnosti, poznat je po uspješnim aplikacijama središnjih tema iz klasičnih djela svjetske književnosti na važna pitanja i fenomene hrvatskog društva. Nakon sjajnog uspjeha sa Shakespeaerom u drami Hamlet u Mrduši Donjoj, Brešan je slično pokušao i s Goetheovim Faustom u igrokazu Nečastivi na Filozofskom fakultetu – započeo je svoje predavanje prof. dr. sc. Jure Zovko.

- Uvjerenje partijskih ideologa da je religija opijum naroda, a moral nazadna odrednica 'buržoaskog društva', ostavila je dosta prostora Brešanu za suptilnu analizu društvenog pomanjkanja moraliteta. Problemi zla, nepravde, korupcije i sličnih fenomena ne rješavaju se teorijskim raspravama na partijskim pleumima i akademskim simpozijima nego konkretnom provedbom u praksi u okvirima postojećeg životnog svijeta.

Razumljivo je da se u takvim okolnostima socijalističke faustovštine javlja potreba za klasičnom ulogom Mefista koji u Brešanovoj drami mijenja likove, ali dosljedno artikulira svoje stavove identičnim glasom. Radi se zapravo, kako pojašnjava don Igancije, ekspert za demologiju, o Astarothu, velikom vojvodi pakla koji se pojavljuje u liku jednostavnih i priprostih ljudi. Ne čudi da su Mefistovi pokušaji spašavanja glavnog lika drame profesora Fausnera od intriga 'partijskih drugova' dugoročno gledano osuđeni na neuspjeh, naveo je profesor Zovko u uvodnom dijelu predavanja.

Cijela okosnica kolokvija bila su predavanja hrvatskih znanstvenika iz područja filozofije, književnosti, kroatistike i filmske kritike koji se bave ostavštinom njegova opusa. Nakon kritičkog osvrta profesora Zovka uslijedile su Predožbe zavičaja u Brešanovim romanima (Što Brešanova pripovjedna proza „zna“ o Dalmaciji?) profesorice Kornelije Kuvač-Levačić s Odjela za kroatistiku Sveučilišta u Zadru, zatim kratki kurs dugog propadanja iz pera Ive Brešan doc. Dr. art. Nikole Nikše Eterović iz Berlina te predavanje Brešanov Hamlet kao kritičar totalitarizma dr.sc. Mate Penave, s Odjela za filozofiju Sveučilišta u Zadru.

Cijeli događaj održan je organizaciji Gradske knjižnice Vodice uz suorganizatore Sveučilište u Zadru, Grad Vodice, Pučko otvoreno učilište Vodice, Kulturni centar Vodice te Turističku zajednicu Grada Vodica.

Vaša reakcija na članak
Poslijednja izmjena dana Petak, 27 Svibanj 2022 20:20
djelomob1.jpg